Membres

CAT | ENG

La doctora Lourdes Cirlot és catedràtica d’Història de l’Art a la Universitat de Barcelona des de l’any 1997. Imparteix classes al Departament d’Història de l’Art de la Facultat de Geografia i Història de la UB des de l’any 1974. La seva docència i la recerca se centren en l’art dels segles xx i xxi.

Ha publicat nombrosos llibres i articles sobre diversos temes d’art contemporani.

Va ser vicedegana de la Facultat de Geografia i Història entre els anys 1996 i 1999. Va dirigir el Departament d’Història de l’Art des del 1999 fins al 2005. Actualment, és vicerectora d’Arts, Cultura i Patrimoni de la Universitat de Barcelona.

Lourdes Cirlot

Alberto T. Estévez (Barcelona, 1960) és arquitecte (UPC, 1983), doctor en Ciències (Arquitectura, UPC, 1990), historiador de l’art (UB, 1994) i doctor en Lletres (Història de l’Art, UB, 2008), amb estudi professional d’arquitectura i disseny (Barcelona, 1983- fins a l’actualitat). L’han contractat diferents universitats nacionals i estrangeres des de fa més de 25 anys, en les àrees de coneixement de projectes arquitectònics, composició arquitectònica i història de l’art, fins a fundar com a primer director l’ESARQ (UIC, 1996). Aquí crea, igualment, dues línies de recerca i els màsters i doctorats respectius que n’avalen el doble perfil de pràctica (Arquitectures Genètiques / Arquitectura Biodigital, 2000- fins a l’actualitat) i teoria (Història, Arquitectura i Disseny, 1998-actualitat). Ha participat en més d’un centenar de publicacions, en exposicions, congressos i conferències per Europa, Amèrica i Àsia.

Alberto T. Estévez

Pau Alsina és Doctor en Filosofia per la Universitat de Barcelona. Actualment és professor dels Estudis d’Arts i Humanitats de la Universitat Oberta de Catalunya, on investiga, imparteix docència i coordina assignatures d’art i pensament filosòfic i científic contemporani. També és professor de “Història de l’Art dels Nous Mitjans” “Estètica Digital” i “Fonaments per a la investigació en Art i Disseny” en el Màster Oficial Universitari de Comissariat en Art i Nous Mitjans, de l’Escola Superior de Disseny adscrita a la Universitat Ramon Llull. És cofundador de YASMIN, xarxa d’art, ciència i tecnologia (ACT) dels països mediterranis impulsada per Unesco Digiarts, Leonardo / ISAST, OLATS, Artnodes / UOC i Universitat d’Atenes. També és membre del Consell Editorial del projecte LABS de Leonardo / International Society for the Arts, Sciencesand Technology i director de la versió en espanyol.

Des del 2002 és director d’Artnodes, revista d’art, ciència i tecnologia de la UOC, on ha coordinat monogràfics com “Art i Ciència” (2003), “Heterotopies: Art, Tecnologia i Activisme” (2004, amb la Dra. Laura Baigorri), “Calculabilitat: art i Matemàtiques (2005)” Organicitats: Art, Biologia i Tecnologia “(2006) i” Jugabilitat: art, Cultura i Jocs “(2007)” Complexitat: art i ciència dels sistemes complexos “(2009 , al costat del Dr. Josep Perelló). Ha publicat llibres, assajos, capítols de llibre i articles sobre pensament, art i TIC així com sobre altres interrelacions entre art, ciència i tecnologia. Al 2009-2010 va comissariar l’exposició “Cultures de Canvi: àtoms socials i vides electròniques”, al costat del Dr. Josep Perelló a Arts Santa Mònica, sobre les influències de les ciències de la complexitat en el context de les arts i la cultura. El 2011 va dirigir al costat del físic Dr. Josep Perelló (UB) i l’informàtic Dr. Ramon Sangüesa (UPC) les trobades Sinergia; Noves fronteres de la ciència, l’art i el pensamientoque es va centrar en els processos i mecanismes de treball inter / trans / disciplinar i que va donar lloc al llibre “Sinergia” (Ara Llibres).

blog: http://paualsina.wordpress.com/
twitter: paualsina/

Laia Manonelles Moner és doctora en Història de l’art per la Universitat de Barcelona. És professora agregada interina al Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona i ha impartit classes al Màster d’Estudis Xinesos del Departament d’Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra (2010-2011) i al Departament de Didàctica de les Arts Plàstiques de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (2009-2011). És investigadora associada al SOAS (School of African and Asian Studies, Londres).

Centra la seva recerca en l’art d’acció, l’art i la política, l’art experimental a la Xina i la seva recepció en el marc euro-americà. Ha realitzat una sèrie d’entrevistes documentades en vídeo a artistes xinesos que s’han mostrat al museu Artium, al Palau de la Virreina, al Museu Reina Sofia, al CAF i a Casa Àsia. Ha co-organitzat Transart, mostra interdisciplinària d’art a espais públics (2004-2005) i ha comissariat l’exposició Construint la Xina: visions d’una transformació (2010) a l’Institut d’Estudis Ilerdencs a Lleida. És autora del llibre Arte experimental en China, conversaciones con artistas (Edicions Bellaterra, 2011).

És membre del grup de recerca Art, Arquitectura i Societat Digital.

Colabora amb els grups de recerca Grega. Grup de Recerca en Estètica general i Antropològica (Arts Plàstiques, Teatre, Arts d’acció i Cinema. Universitat de Barcelona i Institut del Teatre) i InterAsia. Interculturalitat a l’Àsia Oriental (Universitat Autònoma de Barcelona).

Es va doctorar en Filosofia el 1997 a la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona (UB) amb una tesi sobre Filosofia de la música del Romanticisme. Per a la seva realització se li va atorgar una beca de Formació de Personal Investigador (FPI) de la Generalitat de Catalunya i va fer estades de recerca a Alemanya, Itàlia i EEUU. Ha estat professora a la Universidad Autónoma de Madrid, Universitat de València, Universitat Autònoma de Barcelona, Universidad de Carabobo (Veneçuela), Universidad de Cantabria, Alma Mater Studiorum – Università di Bologna (Itàlia), Universitat Ramon Llull i a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

Ha participat en més de 30 Congressos nacionals i internacionals presentant diverses ponències i comunicacions sobre Estètica musical i Interdisciplinarietat artística i ha participat en diversos programes Erasmus per a professors. Ha desenvolupat la seva recerca en quatre projectes de recerca consolidats del Ministeri i la Generalitat de Catalunya.

És autora dels llibres L’estètica de la música (UOC, Barcelona, 2007), Historia de la música(Publican, Santander, Primera edició 2010, Segona edició 2012 i Tercera edició 2014), La música de los sentimientos. Filosofía de la música de la Ilustración (Editum, Múrcia, Primera edició 2010, Segona edició 2012), Música pura i música programàtica al Romanticisme (Auditori, Barcelona, 2010), Música pura y música programàtica en el Romanticismo (Auditori, Barcelona, 2011), Les Vienes de Wittgenstein (PAMSA, Barcelona, 2011), Filosofía de la música del futuro, (PUZ, Zaragoza, 2011), Estética (Publican, Santander, 2012), Pensamiento y música a cuatro manos(junto con el compositor Josep M. Metres Quadreny, Editum, Múrcia, 2014) i Pensament i música a quatre mans (Arola, Tarragona, 2014). Ha dirigit i creat els espectacles interdisciplinaris de música, dansa, pintura i videocreació: Babilònia, Scriptum, Ad libitum, Antídot i Volaverunt.

Actualment és professora titular d’Història de la música i d’Estètica i teoria de les arts al Departament d’Història de l’art de la la UB.

Juan José Caballero Molina (Badalona, 1966). Licenciado en Hª del Arte (1989), así como en Hª Contemporánea (1994), por la Universidad de Barcelona. Doctorado (2009) por la Universidad de Barcelona con la tesis que lleva por título: El entre como espacio generativo de la expresión fílmica. Una revisión de los fundamentos conceptuales clásicos.

Profesor de la Escola Superior en Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC), desde su fundación, en 1994, y hasta la actualidad. Ha impartido asignaturas, conferencias, másters y seminarios en diversos centros e instituciones del estado español (UNED, UB, Institut del Teatre, Elisava, La Salle, UCE, etc.). Ha participado, asimismo, en obras colectivas como Filmografía Española (F.2): 1921-1930 (1993), Cineuropa. Síntesis caleidoscópica (1993), Escenes de l’imaginari (1998), el proyecto de formación on-line de la Dirección General de Educación y Cultura de la U.E CACTUS (2005) En torno al nuevo cine italiano (2006), Vientos del Este (2007) o La ficció cinematográfica, avui (2011). Comisario, junto con Jaume Uriach, de la exposición El somriure del monstre (CCCB, 1998). Ha intervenido en diversas funciones acreditadas dentro del ámbito de la dirección, el guión o la producción en otros proyectos audiovisuales como son Nostre monstre (1998), Ciutadà Porter (2000) o Hablemos del documental (2003).

És doctora en Història de l’art per la Universitat de Barcelona. Actualment és professora als Estudis d’Art i Humanitats de la Univeristat Oberta de Catalunya on és professora responsable i imparteix docència en assignatures del grau i màster d’Humanitats vinculades a la història del cinema i a la història de l’art. Des de 2013 és membre del projecte d’I + D “La modernitat cinematogràfica a Espanya: recepció i assimilació” finançada pel Ministeri d’Economia i Competitivitat i integrant d’altres projectes d’investigació finançats com Art i Societat Digital: innovacions tecnològiques i impacte social, a més de membre del grup Arts Matters. Ha col•laborat en publicacions dedicades a l’art contemporani o als estudis fílmics i ha participat en congressos internacionals sobre cultura i societat. Les darreres publicacions i investigacions versen sobre la conceptualització de la modernitat i els vincles d’aquesta a l’emergència de militàncies i projectes polítics des de les pràctiques artístiques o cinematogràfiques; com també sobre la capacitat d’agència de les noves tecnologies en l’àmbit del cinema documental. Des 2013 col•labora en el journal Artnodes com a directora executiva.

Daniel López del Rincón es doctor en Historia del Arte e investigador y docente en el Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Barcelona (UB), impartiendo su docencia sobre Arte contemporáneo en los grados de Bellas Artes y de Comunicación e Industrias culturales de dicha universidad. Desde 2014 es también profesor en el Museu Picasso de Barcelona donde imparte un curso sobre Picasso como objeto de estudio. Ha sido también docente del Máster de Comisariado en Arte y Nuevos Medios (EsDI_Universitat Ramon Llull), el Máster en Estudios Avanzados en Historia del Arte (UB), Máster de Formación de Profesorado de secundaria (UB) profesor visitante en la Universidad Nacional de La Plata y la Universidad Maimónides (ambas en Argentina), además de haber realizado estancias de investigación en Reino Unido (The Courtauld Institute of Art, 2010) y Madrid (Universidad Complutense, 2015).

Como miembro del grupo AASD (Arte, Arquitectura y Sociedad Digital) su investigación se centra en el estudio de las relaciones entre arte, biología y tecnología, en sus múltiples dimensiones: desde el análisis de los renovados diálogos entre arte y naturaleza, a la exploración de puentes entre el arte tecnocientífico y el arte contemporáneo canónico, pasando por las nuevas corporalidades surgidas al calor de los desarrollos tecnocientíficos y el estudio de los diálogos interdisciplinares en las prácticas artísticas contemporáneas. Entre sus publicaciones en este ámbito pueden destacarse el libro Bioarte. Arte y vida en la era de la biotecnología (Akal, 2015), y diversos artículos científicos en revistas indexadas tales como “Rematerialized Tendencies in Media Art. From Silicon to Carbon-based Art” (2013), “Historiando el bioarte o los retos metodológicos de la historia del arte (de los nuevos medios)” (2013, en coautoría con Lourdes Cirlot), “Bioart, an artistic methodology for exploring black boxes”, “Bioarte y entorno. De la artificialización de la naturaleza al artivismo biotecnológico” (2013), “Arte, biología y tecnología. Relaciones interdisciplinares en el laboratorio científico” (2015) o “La biología molecular en la trayectoria artística de Salvador Dalí” (2016). En la actualidad prepara la edición de un libro colectivo para la editorial Sans-Soleil sobre las relaciones entre arte y naturaleza desde El Bosco hasta el bioarte, y una coedición junto con Laia Manonelles sobre las relaciones entre arte, naturaleza y política. Es revisor de las revistas Artnodes y Arte, Individuo y Sociedad. Ha publicado también artículos de otros temas, como por ejemplo “Antoni Muntadas: On translation Miedo /Jauf & On translation: Fear/Miedo” (2010), “Decir lo indecible. Arte, muerte y comunicación” (2015) o “Reinvenciones contemporáneas del Bosco: Civilization (2008), de Marco Brambilla”.

Ha participado en numerosos congresos de carácter internacional, además de haber sido miembro del comité organizador de diversos de ellos en la ciudad de Barcelona, tales como AMIC2014-Art Matters International Conference (Universitat de Barcelona, 2014) o Art & Speculative Futures (CCCB, ASM, 2016). Asimismo ha organizado diversos workshops y jornadas, entre los cuales cabe citar Científicos y humanisíticas. Contaminaciones creativas para divulgar la ciencia (UPF, Campus Gutenberg, 2012), las Jornadas Internacionales Innovaciones artísticas y nuevos medios: conservación, redes y tecnociencia (UB, 2012), Live biology. Biología en vivo y en directo (UB, 2012) o Arte y Naturaleza en el siglo XXI: Bioarte y más allá (UB-MACBA, 2016).

Ha coordinado e impartido conferencias en diversos cursos de extensión universitaria de la UB, tales como “Marcel Duchamp. Cien años de ready-made” (2013), “Muerte y transfiguración en el mundo artístico contemporáneo” (2015), “Mujeres artistas en el siglo XX: de las vanguardias al arte contemporáneo (2015), “Arte y naturaleza. De la Edad Media a la contemporaneidad” (2016), “El arte como herramienta de transformación social” (2016), “Grandes maestros: Velázquez, Goya, Picasso” (2016), “Museos, fundaciones y centros de arte” (2016), “Barcelona 2017. Arte en guerra” (2017).

Llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de Santiago de Compostel•la, ha cursat un màster en Disseny Urbà: Art, Ciutat i Societat a la Universitat de Barcelona i un màster en Història de l’Art: Coneixement i Tutela del Patrimoni Històric a la Universitat de Granada , combinant-los amb treballs en museus i galeries d’art.

Actualment és candidata doctoral del programa Societat de la Informació i el Coneixement amb una beca de l’Internet Interdisciplinary Institute (IN3 – UOC) a Barcelona.

Els seus interessos de recerca se centren en els àmbits de la museologia i l’art contemporani. La seva tesi se centra en l’anàlisi de les relacions i associacions que constitueixen les exposicions temporals en / i les institucions artístiques que les promouen i acullen.

Llicenciat en Comunicació Audiovisual (UAB) i en Història de l’Art (UB, Premi Extraordinari Fi de Carrera), i Màster en Estudis Avançats en Història de l’Art (UB). Acaba de rebre la beca de Formació del Professorat Universitari del Ministeri de Ciència i Innovació per desenvolupar la seva tesi doctoral Los discursos de la abyección en la performance europea contemporània. Desde 1945 hasta la actualidad, adscrita al grup d’investigació de la Universitat de Barcelona “Art, Arquitectura i Societat Digital”.

Ha compaginat els seus estudis amb col•laboracions amb diverses galeries de la ciutat com +R maserre galeria, on va treballar des del 2013 fins al setembre d’aquest any com a Exhibition and Fair Manager, o Paradigmas on va comissariar Entre dos paisajes juntament amb Graça Ramos i Entre tres artistes amb la col•laboració de Glòria Fernández. Des del 2011 també ha col•laborat amb diferents projectes educatius del MACBA -formador dels cursos d’iniciació a l’art contemporani Art contemporani Nivell u/1 i Nivell Zero reconeguts pel “departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya” com a activitat de formació permanent, tutor a Sistemes Oberts o Macba en família per a la Fundació MACBA-.

Eugenie is a Cultural Studies scholar with a major in English and American Studies from the University of Vienna. She is currently working on her PhD thesis, which is co-supervised by the University of Barcelona’s Department of Art History and the University of Vienna’s Department of English. The interdisciplinary project examines the metareferential turn in contemporary cinema.

Eugenie has been a member of the research group Art, Arquitecture and Digital Society since 2015, when she received a pre-doctoral research scholarship by the Generalitat de Catalunya. She is also a fellow of the VDA (Vienna Doctoral Academy) Theory and Methodology in the Humanities and is working on a teaching project on pornography studies at the University of Vienna’s Department of English.

Her research interests include film studies, visual culture, popular culture, celebrity studies, gender studies and the phenomena of intertextuality and metareferenciality across media.

Vanina Hofman (Buenos Aires i Barcelona) és Dissenyadora d’Imatge i So per la Universitat de Buenos Aires (UBA). Màster en Comissariat i Pràctiques Culturals en Art i Nous mitjans per MECAD / ESDi, Barcelona. Actual doctoranda del Programa sobre la Societat de la Informació i el Coneixement de l’Internet Interdisciplinary Institute, Universitat Oberta de Catalunya, amb una investigació sobre pràctiques divergents de preservació en l’art dels mitjans.

Des de l’any 2006 porta endavant Taxonomedia, plataforma dedicada a la investigació, difusió i gestió de projectes entorn a la conservació, documentació i arxiu de l’art en la seva convergència amb la ciència i la tecnologia, i als processos relatius a la construcció de la seva memòria.

Ha publicat articles sobre aquestes temàtiques i ha participat en nombroses conferències, així mateix ha estat co-organitzadora d’esdeveniments entre els quals cal esmentar: “Preservar l’art electrònic: què preservar i com preservar-lo?” (Buenos Aires), “Conservar, documentar , arxivar “(Buenos Aires),” Conservació d’art digital “(Manizales) “Pràctiques alternatives de documentació, arxiu i accés a projectes artístics basats en tecnologies inestables “(Gijón),” Taller Botaniq, Diaris d’un interactor “(Barcelona).

http://taxonomedia.net

Llicenciada en “Conservazione dei Beni Culturali” en l’Universitá degli Studi di Udine (Itàlia) el 2004.

És doctoranda del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona i des de 2005 fins a 2009 ha gaudit d’una beca de formació docent i investigadora (FPU) del Ministeri d’Educació i Ciència.

Des de 2005 ha participat en totes les activitats dutes a terme pel Grup d’Investigació “Art, Arquitectura i Societat Digital”, dirigit per la Dra. Lourdes Cirlot, amb el qual continua col·laborant en l’actualitat.

Les seves línies d’investigació se centren en la història de l’art europeu i llatinoamericà, modern i contemporani. El seu projecte de Tesi, dirigit per la Dra. Cirlot, es titula “Joaquín Torres-García i l’universalisme constructiu: el sentit primordial de l’art”.

Herman Bashiron Mendolicchio és Doctor en “Història, Teoria i Crítica de les Arts” per la Universitat de Barcelona. Docent i Core Advisor en Transart Institute (NY-Berlin), ha treballat com a Postdoctoral Visiting Researcher a la United Nations University – Institute on Globalization, Culture and Mobility (UNU-GCM). És PhD Fellow en el grup d’investigació “Art, Arquitectura i Societat Digital” (UB), Investigador Associat de la plataforma internacional “Cultures Visuals Globals” i tutor i Professor convidat del programa de Gestió Cultural de la Universitat de Barcelona.

Les seves actuals línies d’investigació vessen sobre les temàtiques de la interculturalitat, la participació, la globalització i la mobilitat en l’art contemporani; sobre les interaccions entre pràctiques artístiques, comunicatives i culturals a la Mediterrània i sobre la cooperació cultural entre Àsia i Europa. Ha participat en congressos internacionals i realitzat projectes i estades de recerca a Europa, Àsia, EUA i el Pròxim Orient.

Com a crític i curador independent, escriu i col·labora amb diferents plataformes, institucions i revistes internacionals. És col·laborador editorial per Culture360 – Asia-Europe Foundation (ASEF), Managing Editor per ELSE Art Journal – Transart Institute i cofundador de la Plataforma sobre Art i Pensament Contemporani, InterArtive.

M. Luisa Gómez és llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de Santiago de Compostel·la. Durant el bienni 2006-2008 ha cursat el doctorat d’Història, Teoria i Crítica de les Arts i el màster d’Estudis Avançats en Història de l’Art a la Universitat de Barcelona.

El 2006 va obtenir una beca de formació d’investigadors (FI) amb què va iniciar la vinculació al Departament d’Història de l’Art de la UB i al Grup de Recerca Art, Arquitectura i Societat Digital.

Actualment fa la tesi doctoral sota la direcció de la Dra. Anna Casanovas (Departament d’Història de l’Art, UB) i la codirecció del Dr. Berenzon (Facultat de Filosofia i Lletres, UNAM, Mèxic).

Les seves línies de recerca giren entorn de l’imaginari contemporani i la influència que els mitjans digitals —mitjançant pràctiques com el Net.art, la realitat virtual o la realitat augmentada— i altres mitjans audiovisuals, com ara el cinema, exerceixen sobre ell.

Christina Grammatikopoulou és llicenciada en Arqueologia i Història de l’Art per la de Tessalònica. L’any 2007 va presentar la tesi del màster d’Història de l’Art (Universitat Aristotèlica), sota el títol La pintora Sophia Laskaridou, un estudi d’un aspecte del modernisme sota la perspectiva del feminisme i de la teoria de la percepció. Simultàniament va aconseguir una beca de l’Institut Estatal de Beques de Grècia per fer els estudis doctorals.

Actualment duu a terme la recerca de doctorat a la Universitat de Barcelona, sota la direcció de la Dra. Anna Casanovas. L’any 2008 va presentar la tesi de DEA sobre l’art i la respiració (UB). Alhora ha estat la instigadora d’Interartive, una plataforma d’art i pensament contemporani, que coordina.

Les seves línies de recerca se centren en aspectes de la corporeïtat, l’immaterialisme i la tecnologia digital en l’art contemporani.

Ha col·laborat amb el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i el Centre d’Art Contemporani de Tessalònica (CACT); recentment ha entrat a formar part del Grup de Recerca Art, Arquitectura i Societat Digital.

Llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona el 2004 i col·laboradora del Grup de Recerca Art, Arquitectura i Societat Digital. Ha participat en diverses jornades universitàries des de l’any 2004 que tracten aspectes sobre cinema i audiovisual. També col·labora en revistes de cinema en diversos àmbits (acadèmic i Internet). Actualment, és doctoranda del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona i redacta la tesi doctoral.

Llicenciada en Història Moderna i Contemporània i doctora en Història de l’Art. Va fer la tesi doctoral sobre la cinematografia soviètica postrevolucionària.

Actualment és professora titular de Cinema i Audiovisuals a la Universitat de Barcelona.

Entre els anys 1998-2007 va participar en el curs de doctorat d’Art, Naturalesa i Societat en què va impartir l’assignatura Videocreació: el Cos com a Espai de Creació Artística. Entre el 1990 i el 2005, va participar en el màster del Centre d’Estudis de les Dones (DUODA) de la Universitat de Barcelona amb La imatge de la dona en els audiovisuals. Des del 2007 és professora en el nou màster de la UB d’Estudis Avançats en Història de l’Art.

Des de fa deu anys forma part del Grup de Recerca Art, Arquitectura i Societat Digital, finançat per la Secretaria d’Estat d’Universitats i Recerca. Les nombroses publicacions que inclouen les àmplies línies d’estudi són el resultat de les seves recerques.

Anna Casanovas